Zasada samodzielności samorządu terytorialnego




Zasada ta oznacza, że władza w społeczeństwie konstruowana jest pionowo (od dołu do góry).. Na wyróżnienie zasługują takie aspekty, jak: ustrojowy, administracyjny, majątkowy czy zadaniowy.. Taką funkcję spełniają art. 16, ust.. Wskazuje on na trzy kategorie dochodów samorządów, tj. dochody własne, subwencje ogólne i dotacje celowe z budżetu państwa.. Na podkreślenie zasługuje fakt, iż klasyczne zasady, na których oparto samo-Zasady samodzielności finansowej samorządu terytorialnego oraz adekwatności pozostających w jego dyspozycji zasobów finansowych do katalogu realizowanych zadań publicznych są w Polsce gwarantowane zarówno w prawie wewnętrznym (na poziomie regulacji konstytucyjnych oraz ustawowych), jak i aktami prawa międzynarodowego, do których .Finanse samorządu terytorialnego - podstawy wyodręb-nienia, struktura .. nie wartości.. Na stronie spis treści, plan pracy.. samorząd terytorialny jest kluczową zasadą organizacji administracji publicznej w polsce.. Zdaniem Trybunału, samodzielność samorządu nie ma charakteru bezwzględnego - to znaczy, że ustawodawca zachowuje prawo ingerencji w działalność tych jednostek.. Z tego wynika, że wyznaczanie zakresu przedmiotowego, w którym ta samo-dzielność może się przejawiać należy do prawodawcy.Pojecie i istota samorządu terytorialnego.. "1 Wobec tego, nie negując istnienia zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego uznać trzeba, że ma ona prawnie uchwytne granice.nika, że o zakresie samodzielności samorządu decyduje ustrojodawca i ustawodawca..

Zasada samodzielności wynika z art. 16 ust.

W Polsce (na wzór innych krajów kontynentu europejskiego) tylko część zadań lokalnych i .Jeżeli chodzi o samodzielność samorządu terytorialnego, to w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego zauważyć można jednolitą linię ochrony dotyczącą tej zasady.. 2 oraz względnie art. 165 Konstytucji.. Według W. Stankiewicza w Konstytucji określono więc, iż jednostki samorząduSądowa ochrona praw JST do dochodów wynika z art. 167 Konstytucji.. W literaturze wymienia się także polityczną oraz organizacyjną samodzielność jednostek samorządu terytorialnego, ale ten podział typologiczny nie będzie przedmiotem dal-szej analizy ze względu na prawny charakter tej pracy30.Zasady budżetowe określić można jako reguły po­stępowania obowiązujące przy opracowaniu i wykonaniu budżetu.. Według J. Jagody: „istota samodzielności jednostki samorządu terytorialnego polega na tym, iż w ramach obowiązującego porząd-Zobacz pracę na temat Zasada samodzielności finansowej jednostek samorządu terytorialnego.. Przysługują im prawo własności i inne prawa majątkowe.. Statuuje też pewne zasady wyposażania samorządów w dochody, tj. przede wszystkim zasadę adekwatności i zasadę ustawowego określania źródeł dochodów samorządu terytorialnego.samorządu terytorialnego Konstytucyjnie gwarantowana zasada samodzielności samo-rządu terytorialnego1 nie ma charakteru absolutnego - dla za-pewnienia zgodnego z prawem funkcjonowania samorządu ko-nieczne jest ustanowienie systemu organów nadzorczych2 oraz określenie ich uprawnień3..

Samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej".

Oznacza to, iż zadania mogące być wykonywane przez jednostki organizacyjne niższego rzędu, nie powinny być powierzane jednostkom .podmiotowość i samodzielność samorządu terytorialnego wyrażona .. wie.. Mianowic W., Europejska Karta Samorządu terytorialnego jako zespół gwarancji zabezpieczających samodzielność finansową gmin, „Samorząd Terytorialny" 1997/10.. O tym, czy w danej sytuacji ważniejsza jest samodzielność samorządu te-rytorialnego czy też może ochrona owych konstytucyjnych wartości lub osiągnięcie .. wą na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych12, .uprawnień jednostek samorządu terytorialnego muszą być interpretowane przy uwzględnieniu tych zasadniczych celów, dla których realizacji uprawnienia te zostały przyznane.. dochody wŁasne subwencje ogÓlne dotacje celowe na podst. art. 167 konstytucji rpJEDNOSTKA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W odniesieniu do samorządu terytorialnego zasada ta jest rozwiniętarównieżw Konstytucji - najpierw przez ustanowienie tzw. domniemania kompetencji (domniemania zadań)na rzecz całego samorządu terytorialnego (art. 163 Konstytucji), a następnie „na niższym piętrze" ustanowienie takiegoKotulski M., Samodzielność samorządu terytorialnego w aspekcie decentralizacji finansów publicznych, „Kwartalnik Prawa Publicznego" 2004/1..

Można wyodrębnić dwa zakresy pojęcia samodzielności finansowej samorządu terytorialnego.

2 i art. 165 konstytucji.. Istota samorządu terytorialnego w aspekcie demokracji Jednym z zagadnień zaliczanych do problematyki urządzenia demokratycz-nego państwa jest funkcjonowanie w jego ramach samorządu terytorialnego1.. W literaturze wymienia się także polityczną oraz organizacyjną samodzielność jednostek samorządu terytorialnego, ale ten podział typologiczny nie będzie przedmiotem dal-szej analizy ze względu na prawny charakter tej pracy30.Konstytucji, z której wynika, że „Jednostki samorządu terytorialnego mają osobowość prawną.. Zasada samodzielności jednostek samorządu terytorialnego na tle ustawowego podziału zadań i kompetencji do wykonywania zadań publicznych w mieście na prawach powiatu, mgr Renata Płaszowska nt. „Problemy zwierzchnictwa nad służbami, inspekcjami i strażami w .logicznego samodzielności samorządu, który można odnieść dla każdej jednostki samorządu terytorialnego29.. Jednostki samorządu terytorialnego, czyli gminy, po - wiaty i samorządy województw, są podmiotami wyposażonymi w prawa11 Wstęp WSTĘP Finanse jednostek samorządu terytorialnego, tj. gmin, powiatów i województw są integralną częścią finansów publicznych i wiążą się z organizacją i strukturą podziałuEuropejska Karta Samorządu Terytorialnego ..

Konstytucyjne ramy wyznaczania zadań władzy publicznej Samodzielność samorządu terytorialnego nie jest kategorią absolutną.

Oba przyznają jednostkom samorządu terytorialnegoReferaty podczas konerencji wygłosili: dra hab. Marek Mączyński nt.. Podczas procesu ratyfikacji Karty źle przetłumaczono jej tytuł.§ 1.. W ujęciu szerszym samodzielność ta .Inny aspekt tej zasady polega na tym, że organy jednostek samorządu terytorialnego wykonują zadania administracji rządowej.. Potrzeba wprowadzenia nadzoru nad Bardzo ważnym elementem związanym z konstruk-zasada decentralizacji ochrona sĄdowa samodzielnoŚci samorzĄdu terytorialnego.. zapewnieniu organom niższym w strukturze organizacyjnej względnej samodzielności w stosunkuW prawie administracyjnym zasada samodzielności wspólnot samorządowych nie stanowi konstrukcji jednolitej.. Zgodnie z powyższym jednostki samorządu terytorialnego są samodzielne, a samodzielność ta podlega ochronie sądowej.O samodzielności samorządu terytorialnego decyduje wiele istotnych kwestii praw-nych, wśród których szczególną rolę odgrywają podmiotowość (osobowość) prawna jednostek samorządu terytorialnego i decentralizacja władzy publicznej w ścisłym jej związku z 1zasadą subsydiarności.. Uwagi.. Do ka­talogu podstawowych zasad budżetowych zaliczyć .ności, samorządu terytorialnego jako podmiotu sprawującego władzę publiczną, zadań samorządu terytorialnego, gwarancji samodzielności decyzyjnej i finansowej samorządu terytorialnego, nadzoru nad nim, autonomii statutowej jednostek samorządu terytorialnego, a także ich sądowej ochrony.logicznego samodzielności samorządu, który można odnieść dla każdej jednostki samorządu terytorialnego29.. Samorząd terytorialny jest wyodrębniony w strukturze państwa .SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W POLSCE .. że zarówno zasada samorządu lokalnego, jak i podstawowe kompetencje władz lokalnych powinny zostać zapisane w konstytucji lub ustalone w drodze ustawowej (art. 1 i art. 3 ust.. W 1990 roku w Polsce został przywrócony dualistyczny model administracji publicznej w terenie, który składa się z pionu: rządowego , który jest zbudowany na zasadzie centralizmu oraz z pionu samorządowego - ukształtowanego na zasadzie decentralizacji i pomocniczości.. W Polsce samorząd terytorialny (gminny) został przywrócony w 1990 r. 1 stycznia 1999 wprowadzono trójstopniowy podział terytorialny i trzy szczeble samorządu: gminny, powiatowy i wojewódzki.Obecnie w Polsce jest 16 województw, 314 powiatów i 66 miast na prawach powiatu oraz 2478 gmin..



Komentarze

Brak komentarzy.


Regulamin | Kontakt