Okresy rozwoju twórczości dziecka wg szumana




Według Carla Junga osobowość kształtuje się nie tyle w zdeterminowanych procesach, ile w grze stałych tendencji jakimi są intro- i ekstrawersja.. Rozwój procesów intelektualnych pozwala dziecku na odbiór informacji, ich przechowywanie oraz reprodukcję, a także na przetwarzanie (M. Bogdanowicz 1985).Plik Rozwój rysunku wg S. Szumana.rtf na koncie użytkownika absolwentka12 • folder Analiza twórczości dziecka • Data dodania: 2 maj 20132.. OKRESY I FAZY ROZWOJU TWÓRCZOŚCI PLASTYCZNEJ DZIECKA Dziecko od pierwszych lat życia, nie umiejąc swych myśli i odczuć wyrazić mową czy pismem, usiłuje je wypowiadać za pomocą rysunku.. - 3. rok życia), średnie dzieciństwo (3.-6. rok życia), późne dzieciństwo (6.-10./11.. Za tym przemawia ubogi, pierwotny i .Najważniejszy okres w edukacji plastycznej to kształcenie dzieci na poziomie elemen-tarnym.. Proste, naiwne wypowiedzi plastyczne dziecka są pełne wyrazu i posiadają swój niepowtarzalny urok.Dziecko w okresie bazgrot, które trwają do ok. 3 roku życia, najczęściej zapełnia kartkę papieru kropkami, kreskami.. Nazwa bazgrota nie jest bynajmniej określeniem negatywnym.. Początkowo są to nic nie znaczące ślady pozostawiane na rysunku, tworzone czasem bez udziału kontroli wzroku, zwane bazgrotami bezładnymi (Lowenfeld i Brittain).ROZWÓJ RYSUNKU U DZIECI | KONCEPCJA S. SZUMANA..

Rozwój dziecka - miesiąc po miesiącu.

Początkowo dziecko komunikuje się z otoczeniem za pomocą krzyku Następnie dziecko zaczyna głużyć.. Dziecko nie zna zasad kompozycji ani reguł sztuki rysunkowej.. ___ Bazgrota ___ Koło 2. roku życia dziecko zaczyna kreślić na papierze nieregularne znaki, które określa się .Szuman w przybliżeniu określił wiek dziecka przypadający na dany okres rozwoju rysunku: 1. okres bazgrania i formowania się schematu- od 2 -5 lat, 2. okres schematu, czyli ideoplastyka- od 6- 12 lat, 3. okres poschematyczny- od 12 lat.. Należałoby zacząć od tego, że w rozwoju rysunku u dzieci Szuman wyróżnia cztery podstawowe okresy w rozwoju, kiedy to dochodzi do zmian w rysowaniu: wczesne dzieciństwo (1.. W tym okresie noworodek bardzo długo śpi - ponad 20 godzin na dobę!OKRESY ROZWOJU MOWY WG LEONA KACZMARKA Okres melodii- trwa od urodzenia do ok. pierwszego roku życia.. Zarówno pedagogowie jak i artyści uważają taki przejaw twórczości dziecka jako autentyczny i szczery wyraz stosunku do świata.Badania nad rozwojem chodu dziecka (1925) Rysunki schematyczne dzieci upośledzonych umysłowo (1925) Psychologia twórczości artystycznej ludu.. L. Brittain'a.5 Okresy rozwoju rysunku dziecka według Stefana Szumana Dziecice wytwory rysunkowe zebrane zgodnie z wymienionymi zasadami Stefan Szuman zanalizował i przedstawił opisujc wnikliwie swoje badania w ksiżce zatytułowanej „Sztuka Dziecka" wydanej w roku 1927.Autor pisze w niej, że bogaty materiał ilustracyjnyW okresie bazgroty bezprzedmiotowej można zaobserwować fazy jej rozwoju (wg Stefana Szumana): linie poziome, kolejno pionowe, połączenie obu tych kierunków w bazgrocie - takie zmiany wynikają z rozwoju ruchowego i koordynacji wzrokowo - ruchowej.Analizując podziały na okresy i fazy twórczości plastycznej dziecka, wszyscy badacze: S. Szuman (Polska), C. Burto (Anglia), M. Debussea'e (Francja) i V. Lowenfeld (USA), mimo dość znaczących różnic w terminologii dotyczącej tematu, są zgodni, co do tego, że pierwszym okresem w rozwoju plastycznym człowieka jest bazgrota,Dzieje się tak na całym świecie niezależnie od narodowości..

Jest to naturalny element rozwoju psycho-fizycznego dziecka.

Dziecko w tym okresie zafascynowane jest czynnością rysowania jako ruchem, nie próbuje odtworzyć widzianego otoczenia.. Zdaniem moim, nie rysuje ono przedmiotów podług wyobrażeń bardzo żywych, lecz podług wyobrażeń schematycznych i mało wyrazistych.. Okres bazgrania rozpoczyna się zazwyczaj między pierwszy a drugim rokiem życia, zależnie od okoliczności i warunków, w których rozwija się dziecko (P. Wallon, A. Cambier, D. Engalhart; 1993).Źródło: „Sztuka dziecka.. Noworodek opuścił już przyjazne środowisko w brzuchu mamy i musi nauczyć się egzystować w świecie zewnętrznym.. A więc w pierwszym okresie dziecko jest w okresie zabaw symbolicznych, umiłowania bajek, fantazji, skłonność do przekory.ISTOTA ROZWOJU - istotą rozwoju są zmiany - psychologia rozwojowa zajmuje się ontogenezą od chwili poczęcia aż do śmierci, rejestruje zmiany, docieka przyczyn, źródeł - psychologia rozwoju bada i postęp i regres RODZAJE ZMIAN ROZWOJOWYCH Zmiany rozwojowe: - ilościowe o np. wtedy, gdy coraz bardziej wzrasta dana cech (np. masa ciała, poszerzenie słownika, pamięć) - jakościowe o .okres poschematyczny (rozwój w kierunku fizjoplastyki) Okres bazgrania, czyli formowania się schematu.. Kiedy rysuje pochłonięte własną czynnością, zafascynowane grą barw, zestawem form, działa pod wpływem własnych impulsów i .Zamiast nazwy okres realizmu (przyjętej przez wielu naukowców) proponują okres realizmu kulturowego..

Fazy opiszę tylko do końca okresu przedszkolnego dziecka.

Aby ułatwić śledzenie zmian w rozwoju niemowlęcia tworzone są specjalne kalendarze rozwoju dziecka, które podają postępy charakterystyczne dla danego okresu.Zobacz, jak rozwija się dziecko miesiąc po miesiącuw ciągu pierwszego roku życia:.. rok życia),Wielu badaczy tego tematu proponowało swój własny podział rozwoju rysunku dziecka na stadia i okresy - w literaturze tematu na trwałe zapisały się opracowania S. Szumana, V. Lowenfelda, S. Popka oraz innych.. pierwszy miesiąc - dziecko w pierwszym miesiącu ma bardzo cienką i różową skórę, jego .Obserwując rozwój człowieka zauważamy pewne etapy rozwoju twórczości plastycznej ( wg S. Szumana) okres bazgrot - wiek 1,6 do 3,0 okres schematyczny głowonogi 3,0- 4,0 głowotułowia 4,0- 5,0 schematy uproszczone 5,0 -7,0 schematy wzbogacone 7,0 - 12,0 ; okres typu poschematycznego 12,0-15,0 Staje siępogodzone z sobą, spokojne, przyjacielskie, można na nim polegać.. Taki sam podział stworzył W. Okoń, który w twórczości rysunkowej dzieci wyróżnił: 1. okres .Rozwój jako gra stałych tendencji..

Lowenfeld i Brittain rozwój rysunku dziecka podzielili na sześć faz rozwojowych.

Wydaje wtedy różne dźwięki; są to samogłoski, spółgłoski, grupy samogłoskowe i spółgłoskowe.Rozwój w okresie prenatalnym Rozwój prenatalny rozpoczyna się od momentu zapłodnienia i trwa przez okres zygoty, embrionu oraz okres płodowy W momencie zapłodnienia 23 chromosomy od ojca łączą się z 23 chromosomami od matki, tworząc zestaw 46 chromosomów, które będą skopiowanej w każdej komórce ciała dziecka2-latki.. Zostaną scharakteryzowane w poniższej tabeli.. 6 ibidemDziecięca twórczość rysunkowa budzi powszechne zainteresowanie i zachwyt.. Małe dziecko zazwyczaj trzyma ołówek całą dłonią i kreśli linie chaotyczne, delikatne, nikłe, które nic nie przedstawiają - stanowi to jedynie doskonałe ćwiczenie dla ruchów ręki i spostrzegania.. Okres ten wg ich teorii wprowadza widoczne zmiany w twórczości dziecka szczególnie między 6. a 7. rokiem życia.. Szumana.. - zabawa wzbogaca sięo dodatkowąformęaktywności - jest niąpraca (dziecko nie przerywa wykonywanego zadania, jest wytrwałe w swojej intencji i dopiero z chwiląWszechstronny rozwój dziecka, który dokonuje się w okresie przedszkolnym, ma istotny wpływ na opanowywanie przez nie umiejętności czytania.. Kilimkarstwo (1925) O psychicznych czynnikach zachowania się w rozwoju dziecka (1927) Obserwacje dotyczące tzw. synkretycznego spostrzegania u dziecka (1927)Reasumując, faza ta ma następujące, charakteryzujące ją cechy: - formowanie się pojęć, w zależności od rozwoju osobowości dziecka - próba wyrażania tych pojęć w scenach ilustracyjnych - duże, emocjonalne nastawienie do twórczości - zjawienie się szczegółów w sztywnych schematach - subiektywne traktowanie koloru w wytworach .Okresy życia płodowego (wewnątrzmacicznego) Okresy życia po urodzeniu Okres noworodkowy (1-28 dni) Okres niemowlęcy (2-12 miesiąc życia) Rozwój psychoruchowy w pierwszych 12 miesiącach życia Okres poniemowlęcy, czyli małego dziecka (1-3 rok życia) Indywidualne różnice w rozwoju niemowląt i małych dzieci Okres przedszkolny (4-6 .rozwoju twórczości z trzech punktów widzenia.. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka", 1990 (z 1927) , Warszawa, s. 19 „[Dziecko] rysuje to, co wie o przedmiocie, i tyle, ile wie o przedmiocie w chwili rysowania.. Nieudolne i prymitywne rysunki urzekają bogactwem tematyki, swobodą i śmiałością oraz trafnością kompozycji.. Butra, oraz wg..



Komentarze

Brak komentarzy.


Regulamin | Kontakt