Osobowość i kompetencje pedagoga specjalnego




Wyniki każdej pracy w dużej mierze zależą od tego, kto ją wykonał i kim on jest jako człowiek,Osobowość pedagoga specjalnego Pedagog specjalny musi posiadać osobowość, która pozwoli mu sprostać odpowiedzialnym i trudnym zadaniom, jakie przed nim stoją.. UMCS.. Bogusława Jodłowska.. Nauczyciele wobec edukacji alternatywnej - w kontekście potrzeby samorealizacji.. Nazwa i adres szkoły: Szkoła Podstawowa nr 89 im.. Jednym z tych czynników jest postawa pedagogiczna.. .KREUTZ Mieczysław : Osobowość nauczyciela-wychowawcy.. Pozostało jeszcze 96 % treści.. Kwalifikacje zawodowe: magister politologii z przygotowaniem pedagogicznym, pedagog specjalny 5.Kompetencje terapeutyczne współczesnego nauczyciela Contemporary teacher's therapeutic competences .. Kształtowanie świadomości aksjologicznej pedagogów resocjalizacyjnych, [w:] .. tacyjnym i najczęściej w odniesieniu do pedagogiki specjalnej.. Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.Pedagog specjalny - człowiek o wyjątkowych .. (2008), Wypalenie zawodowe nauczycieli-pedagogów specjalnych a ich zawodowe kompetencje i pełnione role, [w:] Z. Palak (red.), Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji, Lublin: Wyd.. - 2014, [nr] 1, s. 73-[86]Pedagog szkolny o określonej osobowości, dzięki posiadaniu bogatych pomocy technicznych i dydaktycznych, może w odpowiedni sposób oddziaływać na dzieci i młodzież..

Motywy wyboru zawodu pedagoga specjalnego.

- (Podręczna Biblioteka Nauczyciela ; Nr 5) KUCHARCZYK Izabella, OLEMPSKA Magdalena : Osobowościowe predyspozycje do zawodu pedagoga specjalnego studentów pedagogiki specjalnej // W: Kompetencje pedagoga specjalnego : aktualneOsobowość pedagoga musi odznaczać też duży optymizm, który zapobiega zniechęceniu, gdy rezultaty pracy są skromne lub gdy trzeba na nie długo czekać.. Intencją redaktorów merytorycz Punkt centralny w pedagogi-ce stanowi oczywiście dziecko, dlatego bardzo dużo uwagi poświęca się właśnie jego osobowości.. Jest nim jednostka nie zawsze słabsza i mało zaradna, jak np. głębiej upośledzona umysłowo, nieraz jednostka wykazująca dużą aktywność, jak np. społecznie niedostosowana; z wadami mowy, ale zawsze z utrudnieniami rozwojowymi i .Jest kilka umiejętności i cech, którymi szczególnie pedagog specjalny powinien się charakteryzować.. O.Lipkowski, Osobowość pedagoga specjalnego, Szkoła specjalna, nr5 1992 W.Pietrzak, O współpracy nauczycieli i wychowawcy na terenie internatu, Szkoła specjalna nr3 1989 Nauczyciele i uczniowie, Problemy opiekuńczo-wychowawcze, nr8 1993; autor artykułu: Ewa SzopinskaOsobowość pedagoga specjalnego ocenia się w zależności od swoistego przedmiotu jego działania..

Pedagog specjalny - osobowość i możliwości jej formowania.

Absolwenci będą przygotowani do pracy w różnych formach organizacyjnych, właściwych dla kwalifikacji osiąganych w ramach Studiów Podyplomowych, w tym: w instytucjach systemu edukacji, opieki zdrowotnej, sektora pracy i polityki społecznej; zatrudnienie w celu optymalizacji .Osobowość nauczyciela-wychowawcy już od dawna jest przedmiotem zainteresowań nurtu pedagogiki, jakim jest pedeutologia.. - Warszawa : "Nasza Księgarnia", 1947.. Spektrum kompetencji zawodowych pedagoga specjalnego Profesjonalizm pedagoga specjalnego obejmuje szeroki wachlarz kom- .. odnośnie złożoności i zarazem specyfi ki rozwoju osobowości osób z niepeł-nosprawnością, Zależny jest on bowiem od bardzo wielu czynników m.in.: .kompetencji społecznych w pracy pedagoga specjalnego .. K.K. Baczyńskiego w Poznaniu ul. Sochaczewska 3, 60-645 Poznań 3.. Z zagadnieniem kompetencji wiążą się też rozważania R. I .Umiejętności interpersonalne mają wiele synonimów np. umiejętności psychospołeczne, kompetencje osobiste, kompetencje społeczne, zdolności społeczne, inteligencja społeczna, efektywność interpersonalna.. Musi mieć nie tylko dobre przygotowanie zawodowe, teoretyczne i praktyczne, ale musi to być człowiek, którego osobowość jest ukształtowana w sposób szczególnie .Pożądane cechy osobowości nauczyciela-pedagoga 79 lektualny, procesy poznawcze, a także osobowość..

Słowa kluczowe: kompetencje, kompetencje społeczne, pedagog specjalny, trening umiejęt-ności społecznych .

Ogólnie umiejętności interpersonalne można określić jako umiejętność efektywnego funkcjonowania w sytuacjach społecznych.Pedagog specjalny -osobowość i możliwości jej formowania.. Chodzi tutaj o pedagogów pracujących w różnego typu placówkach resocjalizacyjnych.Oprócz badań, prowadzonych wśród dzieci, uczniów, studentów, samych nauczycieli, dotyczących podstawowych cech osobowości nauczyciela, wychowawcy, zostały również przeprowadzone badania wśród nauczycieli specjalnych.. 220 nauczycieli specjalnych zostało przebadanych w 1995 roku w celu określenia optymalnych cech pedagoga specjalnego.struktury kompetencji pedagoga specjalnego .. Stanowisko: nauczyciel współorganizujący kształcenie 4.. 1, format 165 x 235, objętość 192 str., oprawa miękka Książka poświęcona jest kompetencjom zawodowym pedagogów specjalnych.. Sprawdź, o czym nie może zapominać nauczyciel wspomagający.. Gliwice -Kraków: Oficyna .ZASADNICZE KOMPONENTY OSOBOWOŚCI PEDAGOGA SPECJALNEGO W UJĘCIU .. czynniki warunkujące jego kompetencje.. Należą do nich zainteresowania i umiejętności zwią-zane ze sportem, sztuką, życiem społecznym itp. (Dylak, 1995, s. 38-39).. Punktem wyjścia tego wywodu będzie prezentacja sylwetki pedagoga specjalnego zawartej77.Osobowość pedagoga specjalnego - refleksje nauczyciela / Iwona Łoźna.-Bibliogr..

W: P. Majewicz, A. Mikrut (red.), Kompetencje pedagoga w kontekście teorii i praktyki edukacji specjalnej.

Piotr Majewicz.. Aniela Korzon.. Jeśli dzięki kompetentnej, profesjonalnej i refleksyjnej pracy pedagog specjalny osiąga zamierzone rezultaty w postaci postępów rozwojo-pedagoga specjalnego - rehabilitanta, doradcy i konsultanta.. Wiele miejsca w badaniach i pracach pedagogicznych zajmu-je również osobowość pedagoga.Kompetencje pożądane to te, które nie są wprawdzie niezbędne w zawodzie, ale które mogą być wysoce pomocne w realizacji zawodu nauczyciela.. Według W. Okonia (1983) postawa to jedno z podstawowych pojęć psychologii społecznej i socjologii używane w różnych znaczeniach.. (1987), Proces socjalizacji dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.Książka poświęcona jest kompetencjom zawodowym pedagogów specjalnych.. Uważam także, że idealny nauczyciel- pedagog to taki, który potrafi nawiązać bezpośredni kontakt z uczniem.Osobowość nauczyciela - wychowawcy Jednym z podstawowych pojęć pedagogiki jest wychowanie.. Imię i nazwisko nauczyciela odbywającego staż: Anita Orzechowska 2.. Pedagog specjalny powinien wiedzieć, że efekty jego pracy zależą w dużej mierze od jego zaangażowania w tę pracę, a ono z kolei zależy od jego osobowościowych właściwości.Zadania pedagoga specjalnego w procesie edukacji i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego można postrzegać na continuum diagno-za-terapia-wspomaganie rozwoju oraz wspomaganie jego rodziny.. Nie znaczy to jednak, iż pedagog nie powinien brać pod uwagę zdania ucznia.. Najpierw jednak musiała sobie samej odpowiedzieć na pytanie, jaki ma być pedagog specjalny, jakie cechy osobowości powinien posiadać, jakie wykształcenie, wiedza i kompetencje powinny być jego udziałem.. W procesie wychowania ogromną rolę pełnią nauczyciele-wychowawcy.. Wykorzystując dorobek tej dziedziny, powstają również modele pedagoga specjalnego, w szczególności wychowawcy resocjalizującego.. Intencją redaktorów merytorycznych i autorów poszczególnych rozdziałów było ukazanie wspomnianych kompetencji nie tylko jako umiejętności skutecznego radzenia sobie w rozmaitych sytuacjach dydaktyczno-wychowawczych, ale również jako określonych dyspozycji osobowościowych do pracy z osobami z .1.. W literaturze przedmiotu można odnaleźć zarówno pojęcie kompetencjistruktury kompetencji pedagoga specjalnego Piotr Majewicz Pedagog specjalny - osobowość i możliwości jej formowania Aniela Korzon Motywy wyboru zawodu pedagoga specjalnego Zofia Dołęga Nauczyciele wobec edukacji alternatywnej - w kontekście potrzeby samorealizacji Bogusława Jodłowska Mądrość jako cel i sens kształcenia pedagogówKsiążka wychodzi naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom pedagogiki specjalnej poczstku XXI wieku, może znaczsco zunifikować aktualne spojrzenie na miejsce, rolę i zadania pedagoga specjalnego we współczesnym świecie, w dobie istotnie szczerego otwarcia społeczeństw na środowisko osób niepełnosprawnych, na integrację z tym środowiskiem i inkluzyjną z niKraków 2008, wyd.. CoSekułowicz M..



Komentarze

Brak komentarzy.


Regulamin | Kontakt