Indywidualizacja pracy z uczniem słabym i zdolnym




Rodzice powinni opiekować się pracą samokształceniową ucznia, motywować go do pracy, z pełną życzliwością aprobować jego wysiłek i doceniać postępy.W naszej szkole przywiązujemy szczególną uwagę do pracy z uczniem zdolnym i uczniem z trudnościami.. Wspólne rozwiązywanie zadań tekstowych - metoda mająca duży wpływ na rozwój uczniów zdolnych.. Takich uczniów charakteryzuje nieumiejętność kierowania własnymi procesami psychicznymi, takich jak uwaga i pamięć; z trudem zapamiętują daty i reguły, nie wykazują głębszych zainteresowań problemami i przedmiotami, a ich słaba .w zakresie doskonalenia pracy z uczniem zdolnym.. Dylematy i problemy nauczycieli podejmujących zindywidualizowaną pracę na lekcji.. Także różnicowanie zadań domowych ma związek z dwoma wcześniejszymi aspektami rozważanego problemu.Wybrane metody pracy z uczniem słabym i zdolnym.. Program pracy z uczniem słabym został przygotowany z myślą o uczniach mających trudności z opanowaniem materiału z zakresu fizyki z IV poziomu edukacyjnego, w celu pomocy uczniom w zrozumieniu i przyswojeniu zagadnień z fizyki oraz umożliwienia im nadrobienia powstałych zaległości.. Stopień ostrości wzroku w znacznym stopniu wpływa na funkcjonowanie tych dzieci w różnychUczeń zdolny jest dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych wymaga od szkoły i nauczycieli indywidualizacji nauczania, innych form i metod pracy dydaktycznej..

Praca z uczniem słabym.

W procesie uczenia się ucznia zdolnego musi współpracować ze szkołą dom rodzinny.. Zatem celem wychowania przedszkolnego jest udzielanie pomocy dziecku, jest ono, bowiem nierozerwalną częścią społeczności przedszkolnej i już od pierwszych dni pobytu w oddziale przedszkolnym można .Ta forma pracy z uczniami może polegać na stworzeniu kółka dla młodzieży zdolnej (można z takimi uczniami realizować program klas wyższych, rozwiązywać zadania konkursowe, olimpijskie itp.) lub na zorganizowaniu spotkań uczniów mniej uzdolnionych (tzw. zajęcia wyrównawcze, na których nauczyciel powtarza z uczniami słabo .Indywidualizacja pracy z uczniem zdolnym Poza lekcjami: indywidualne spotkania z uczniem w celu planowania dodatkowej pracy organizowanie kół zainteresowań powierzanie przygotowywania materiałów na zajęcia z różnych źródeł projektowanie i wykonywanie pomocy dydaktycznych, np. prezentacji redagowanie szkolnej gazety, strony internetowejNauczyciel przygotowujący się do lekcji powinien więc uwzględniać indywidualne możliwości swoich uczniów, bądź poprzez pracę indywidualną na lekcji z uczniem zdolnym lub mało zdolnym, bądź też przez stosowanie na lekcji zróżnicowanych zadań i ćwiczeń dostosowanych do indywidualnego poziomu ucznia.Program pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ..

Istnieje szereg metod opracowanych z myślą o uczniu zdolnym.

dzieci całkowicie niewidome, dzieci z resztkami wzroku, dzieci słabo widzące.. Działania szkoły w postępowaniu z uczniem zdolnym mają na celu, poprzez tworzenie programów, projektów, prowadzenie interesujących lekcji, wspieranie zdolności i .Indywidualizacja pracy z uczniem zdolnym obejmuje również kontrolę osiągnięć ucznia zdolnego.. indywidualizacja oceniania, P. przy ocenie osiągnięć ucznia z wadą słuchu należy szczególnie doceniać własną aktywność i wkład pracy ucznia, a także jego stosunek do obowiązków szkolnych (systematyczność, obowiązkowość, dokładność).. Coraz częściej pojawiają się nauczyciele, którzy wprowadzają je w życie, stwarzając dla zdolnych dzieci dogodne warunki do wszechstronnego rozwoju.. WstępKształcenie uczniów zdolnych - proponowane metody i formy pracy Uczeń zdolny potrzebuje indywidualizacji w procesie nauczania.. podaję polecenia w prostszej formie, unikam trudnych czy bardzo abstrakcyjnych pojęć, często odwołuję się do konkretu, przykładu, wiadomości zaczerpniętych z życia codziennego.. Praca z uczniem zdolnym na lekcjach realizowana jest głównie w formie pracy indywidualnej.Kluczem do efektywnej pracy z uczniem zdolnym jest nauczyciel, który potrafi dostrzec, rozpoznać i monitorować rozwój utalentowanego dziecka, zaś badania i doświadczenie z realizacji projektu pokazują, że Polscy nauczyciele najlepiej radzą sobie z uczniem przeciętnie uzdolnionym..

Bardzo ważny element w pracy z uczniem zdolnym stanowią zajęcia pozalekcyjne.

w miarę możliwości instruuję .Praca z uczniem słabym Niepowodzenia szkolne ucznia są związane przede wszystkim z cechami jego osobowości i rodzajem stosunków ze środowiskiem.. WaŜnym zadaniem nauczyciela jest tworzenie programów, projektów i propozycji ciekawych zajęć, rozwijających zdolności uczniów o ponadprzeciętnym potencjale w codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej.W przypadku ucznia słabego nauczyciel musi przeprowadzić tę analizę z uczniem.. Dostosowanie metod i form pracy do potrzeb, predyspozycji i uzdolnień Cele pracy z uczniem zdolnym: Rozwijanie wiedzy i umiejętności specyficznychdoskonalenia pracy z uczniem zdolnym.. Są to uczniowie, u których nie stwierdzono dysfunkcji (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia), a mimo to nie osiągają oni zadowalających efektów w nauce.Indywidualizacja pracy z uczniem przejawia się dostosowaniem wymagań edukacyjnych w codziennej pracy z uczniem na każdych zajęciach prowadzonych przez każdego nauczyciela oraz dostosowaniem warunków przeprowadzania sprawdzianu/egzaminu zewnętrznego do potrzeb i możliwości uczniów.PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM Moją pracę z uczniem zdolnym rozpoczęłam od zdiagnozowania cech, którymi wyróżniają się uczniowie zdolni..

W obu przypadkach kluczowa jest indywidualizacja procesu nauczania.

• Nauczyciel powinien znać dobrze ucznia, jego możliwości i ograniczenia oraz nieustannie weryfikować swoją wiedzę na jego temat.Jak pracować z uczniem słabym?. METODY I FORMY PRACY Każde dziecko jest inne, różniące się potrzebami i możliwościami rozwojowymi od rówieśników.. W procesie uczenia si ę ucznia zdolnego musi współpracowa ć ze szkoł ą dom rodzinny.. unikam pytań problemowych i przekrojowych.. I choć od lat mówi się o indywidualizacji nauczania .INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W ODDZIAŁACH PRZEDSZKOLNYCH.. Uczniowie zdolni otrzymują trudniejsze .Indywidualizacja w obszarze pracy z uczniem zdolnym obejmuje takie działania jak: dostosowanie tre ści merytorycznych (ucze ń zdolny zwykle więcej informacji przetwarza, wymaga zatem prezentowania mu wi ększej ilo ść wiedzy przedmiotowej), dostosowanie metody (ucze ń zdolny mo że pracowa ć inn ą metod ąz fizyki i astronomii.. Indywidualizacja i opieka nad uczniem w czasie procesu dydaktycznego.promowanie ucznia i jego osiągnięć na terenie szkoły i poza nią.. W pracy z uczniem zdolnym należy stosować zasady: indywidualizacji, stopniowania trudności, systematyczności, udzielania pomocy koleżeńskiej, powierzanie odpowiedzialnych ról.. Indywidualizacja pracy zarówno z uczniem mającym trudności w nauce jak i z uczniem zdolnym wpływa dobrze na stosunki interpersonalne, ale też na rozwój poszczególnych uczniów.. Są to: • wysoko rozwinięta wyobraźnia twórcza • łatwość uczenia się • zdolność do rozumowania abstrakcyjnego • łatwość skupienia się przez dłuższy czas na danym problemie, zdolność samodzielnej i skutecznej pracy • duża .W pracy z uczniem słabym nie powinno się jednoznacznie rozdzielać metod pracy z uczniem na zajęciach przedmiotowych i poza nimi (oczywiście zdając sobie sprawę ze specyfiki pracy na lekcji i pracy ucznia poza lekcją).. W trakcie tych zajęć przygotowujemy dzieci do udziału w różnorodnych konkursach np. plastycznych czy muzycznych.Założenia indywidualizacji nauczania.. Sposoby indywidualizowania pracy z uczniem zdolnym, słabym, przeciętnym - przykładowe rozwiązania metodyczne.Informatyka, technologia informacyjna, techniki informacyjne zajęcia pozalekcyjne indywidualna praca z uczniem dostosowanie tempa pracy i poziomu zadań do możliwości ucznia stopniowanie trudności praca w grupach (uczeń słaby + uczeń zdolny ) dobór zadań adekwatnych do poziomu wiedzy ucznia słabego stosowanie prezentacji dotyczących .. Wyrównuje szanse, pozwala wyzyskać to, co najlepsze w uczniach i nauczycielu, rozwijać ich mocne strony, ale również daje możliwość poznania słabych .Zasady pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oparte są przede wszystkim na przekonaniu o konieczności indywidualizacji procesu nauczania.. Odpowiednio przeprowadzona rozmowa pozwoli na pozbycie się lęków i pozwoli wzmocnić motywację do nauki.. Celem tych oddziaływań powinny być konkretne osiągnięcia dzieci oraz - w dalszej perspektywie - przygotowanie ich do podjęcia nauki w szkole, z takim zapleczem, by na kolejnym .Przykładowe techniki pracy z uczniem zdolnym: Technika tzw. ośrodków tematycznych - polega na uchwyceniu pewnych związków otaczającej rzeczywistości i na wykazaniu korelacji rzeczy i zjawisk.. Zalety, korzyści i efekty indywidualizacji procesu kształcenia..



Komentarze

Brak komentarzy.


Regulamin | Kontakt