Ekspresja spontaniczną w twórczości plastycznej dziecka




Rozwój twórczości plastycznej uwarunkowany jest rozwojem manualnymi motorycznym dziecka.Dalej autor twórczość dziecka określa następująco: „1.. Twórczość plastyczna dziecka na początku przejawia się głównie w tworzonych przez siebie rysunkach, które literatura przedmiotu określa, jako bazgroty.. "Wychowanie w Przedszkolu" 1988 nr 9.. Twórcza ekspresja przejawia się w konkretnych działaniach plastycznych, a dzieło końcowe jest manifestacją jego możliwości rozwojowych w danym momencie.Ekspresja plastyczna dziecka Warunkiem koniecznym dla rozwoju twórczości plastycznej, jak twierdzi R.Gloton jest "Styl pedagogiczny", od którego zależy to, czy ekspresja plastyczna będzie skuteczna, czy też dziecko całkowicie utraci upodobanie do niej.. Ze względu na niedostateczny rozwój mowy, u dzieci główną rolę w komunikowaniu o doznanych emocjach odgrywa ekspresja plastyczna.. Dziecko w tym czasie reaguje na bodźce zewnętrzne choćby krzykiem, ale nas interesuje inna forma tej ekspresji- bazgranie.. Warszawa 1987.. Dziecko prowadzone wyobraźnią mocno angażuje się emocjonalnie poszukując własnej ścieżki artystycznej.. Twórczość, szczególnie małego dziecka, jest bardzo autentyczna i oryginalna.twórczości dziecięcej, które są charakterystyczne i pojawiają się u wszystkich dzieci w określonej kolejności.. W węższym znaczeniu - twórczość plastyczna dzieci; 2..

Problem stymulowania ekspresji plastycznej dziecka.2.

W szerszym znaczeniu - wielostronna działalność dziecka, której owocem są nowe i oryginalne wytwory w dziedzinie poznania, sztuki i techniki; może nią być zarównoWspółczesna pedagogika przedszkolna podkreśla znaczenia różnych form ekspresji dziecka, a w związku z tym zwraca uwagę na potrzebę zachęcania go do wyrażania swojej wizji świata w słowie, malarstwie, collagu, rysunku, tańcu.. Warszawa 1988.. Z tego powodu stała się przedmiotem zainteresowania badaczy wielu dyscyplin naukowych, m.in. pedagogiki, psychologii, socjologii, estetyki.Stąd spontaniczna ekspresja dziecka ma charakter odkrywczy i kreacyjny, odznacza się oryginalnością i nowością wypowiedzi dziecięcych.. W trakcie twórczości plastycznej dziecko po swojemu ukazuje przeżycia, odczucia i pragnienia.. S. Popek Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży.Najważniejszy okres w edukacji plastycznej to kształcenie dzieci na poziomie elemen-tarnym.. Etap ten następuje po spontanicznej ekspresji plastycznej - doświadczenie ruchu pozosta-wiającego ślad (bazgrota chaotyczna) i wizualnej kontroli nad linią i kształtem (bazgrota kontrolowana)..

Etapy twórczości plastycznej dziecka 3,4,5 - letniego.

Dzieje się tak na całym świecie niezależnie od narodowości.Aktywność twórcza dzieci - w pedagogice i psychologii każda spontaniczna czynność dziecka, w trakcie której tworzy ono a nie odtwarza.Wynikiem może być konkretna rzecz (jak wieża z klocków) lub wniosek jaki dziecko wyciągnęło z wykonywania tej czynności (np. klocki trzeba ustawiać starannie).Twórczość dziecka jest autentyczna, samorodna i oryginalna.. Praca plastyczna jest widoczną konsekwencją aktu twórczej ekspresji.. Twórczość plastyczna jest najpowszechniejszym zjawiskiem w spontanicznej i ekspresyjnej działalności dziecka, jednocześnie niezmiernie ważnym dla jego rozwoju.. Dziecko potrafi tworzyć spontanicznie i intuicyjnie, realizuje potrzebę aktywności zorganizowanej, nie przypadkowej, ściśle związanej z .Powstają wtedy postawy, postawy poczucie własnego „ja".. Zaleca on postawę otwartą wobec dzieci.___ Mówiąc o twórczości dziecka, najczęściej mówimy o jego ekspresji artystycznej, ekspresji wyrażania wewnętrznych przeżyć i treści psychicznych w strukturach estetycznie zorganizowanych..

V. Lowenfeld, W. Brittain Twórczość a rozwój umysłowa dziecka.

Dziecko emocjonuje się odkrywaniem nowych barw, kształtów w otoczeniu i świecie przyrody.Najbardziej znany jest podział rozwoju twórczości plastycznej dziecka zaproponowany przez V. Lowenfelda i W.. Do rozwoju tych elementów przyczyniają się w dużej mierze sztuki plastyczne.. Decyzja zależy od wieku i sprawności manualnej dziecka, a także od tego, czy będzie to praca samodzielna, pod kierunkiem, czy zespołowa.badań własnych, dotyczących twórczości potencjalnej i realizacyjnej dziecka w wieku od 3 do 9 lat, w zakresie mowy i działań plastycznych, proponuje nauczycielom podej-mowanie systematycznych działań zmierzających do wspierania spontanicznej twórczej aktywności dziecka w różnorodnych dziedzinach, do rozwijania dziecięcej samoświa-AKTYWNOŚĆ TWÓRCZA DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM „Najważniejszą rzeczą jest to, aby nauka była dla dziecka radością i wyzwoleniem własnej twórczości" (R. Gloton, C. Clero, „Twórcza aktywność dziecka") Zagadnienie aktywności twórczej, ze względu na jej znaczenie dla rozwoju dziecka, budzi współcześnie coraz większe zainteresowanie.Ekspresja spontaniczna cechuje działalność dziecka do 2,5 roku życia.. Czę-Ekspresja młodego ucznia wyraża spontanicznie jego odczucia i doznania, odbija jego wewnętrzny świat, stając się narzędziem komunikacji z innymi..

Dziecko szuka zrozumienia, aprobaty ...W twórczości plastycznej dziecka proces jest ważniejszy niż efekt!

S. Popek (red.) Aktywność twórcza dzieci i młodzieży.. Pozwala mu zintensyfikować i zobrazować zachodzące w nim procesy poznawcze, emocjonalne i intelektualne.. Przyk adem s tu prace wykonane w domu lub w wietlicy szkolnej.W pedagogice na ogół traktuje się ekspresję jako spontaniczną wypowiedź dziecka (rzadziej młodzieży) w języku sztuki, umiejętność twórczego wyrażania się w rysunku, tańcu, śpiewie, sztuce dramatycznej itp. (W. Pielasińska 1983, s. 5).W ekspresji plastycznej dziecka ujawnia si zwi zek jego prze y z otaczaj c rzeczywisto ci .. Zainteresowana te dotyczą ustalenia okresów i faz rozwoju twórczości plastycznej dzieci i młodzieży.Tw rczo ci plastycznej uczni w klas I-III mo e towarzyszy : Ekspresja naturalna, czyli spontaniczna, gdy dziecko samodzielnie z w asnej potrzeby podejmuje aktywno plastyczn : rysuje, maluje lub lepi w mi kkim materiale.. Bazgrota stanowi pierwsze stadium rozwoju plastycznego dziecka od .M.. Karwowska-Struczyk Autoekspresja plastyczna dziecka wyrazem jego rozwoju.. Wyróżnili oni sześć faz: 1) faza bazgrot (2 - 4 rok życia) 2) faza przedschematyczna - ekspresja swobodna (4 - 7 rok życia)zabawę.. Aby uzyskać dobre wyniki w zaplanowanej dla dziecka działalności plastycznej, należy wybrać odpowiedni sposób wykonania pracy.. Dziecko wyraża siebie w obecności innych osób, ale nie zwraca się do kogoś konkretnego.. Poprzez prace plastyczne dzieci wyrażają własne emocje, zainteresowania oraz pasje.. Twórczość plastyczna dzieci to temat zainteresowań psychologów, pedagogów, historyków sztuki, estetyków i plastyków.. Dziecko jest spontaniczne, nie zna sztywnych ram takich, które krępują ekspresję dorosłych.. Spontaniczność nie jest przez dziecko kontrolowana.. Edukacja ta pełni wówczas rolę integrującą wobec większości dziedzin kształ-cenia, ponieważ w tym okresie rozwoju dziecka twórczość plastyczna (obok mowy) staje się podstawową formą wypowiedzi i czynnikiem rozwoju myślenia twórczego.Kolejnym krokiem w twórczości dziecka jest stadium rysunku przedschematycznego.. Twórczość ta okazała się ogromnym żródłem wiedzy o życiu psychicznym dziecka, wytwór plastyczny staje się komunikatem a proces twórczy jest ekspresją doświadczanej rzeczywistości.ekspresja plastyczna - jest najbardziej powszechną formą ekspresji.. Dzieci w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym i młodszym szkolnym samorzutnie rysują, malują pędzlem i palcami, formują w materiałach miękkich, takich jak plastelina, modelina, mokry piasek na plaży, montują formy dekoracyjne i przedstawiające z różnych .twórczość dziecka posiada ogromne walory artystyczne jak: zwięzłość, wyrazistość, uproszczony styl, oryginalną kolorystykę oraz kompozycję.. Dziecko wypowiada się plastycznie na miarę swoich możliwości rozwojowych w danym momencie.. W związku z tym należy zapewnić dzieciom możliwość realizacji ich aktywności w taki sposób, aby twórczość ich nie straciła nic ze swojej szczerości i spontaniczności.W aktywności plastycznej dziecka najważniejszy jest sam proces twórczy.. Rzeczywisto ta pobudza i inspiruje dziecko do dzia ania, wzbogaca jego prze ycia emocjonalne, rozwija zdolno spostrzegania oraz wzbogaca i kszta tuje jego wiedz o wiecie.Najpowszechniejszym zjawiskiem w spontanicznej i ekspresyjnej działalności dzieci jest obok zabawy twórczość plastyczna..



Komentarze

Brak komentarzy.


Regulamin | Kontakt