Procesy grupowe w klasie szkolnej




Głównym celem jej istnienia, narzuconym z zewnątrz, jest wspólna nauka.. O.Interakcje w klasie szkolnej z perspektywy społecznych.. 51 właściwy dla osób, które przeszły proces socjalizacji, które w jakimś zakresie przyswoiły sobie system znaczeń i wartości grupy, do której należą.. Niezbędna jest tu wiedza nauczyciela o tym, jak funkcjonuje grupa i psychologicznych uwarunkowaniach rozwoju, o znaczeniu ról grupowych, możliwych procesach wykluczania oraz praktyczne jej stosowanie - czyli stałe monitorowanie zjawisk .rozwoju norm w klasach szkolnych.. Istnieje wiele powodów, dla których warto zajmować się klimatem szkolnej klasy i postrzegać go jako znaczący czynnik w życiu i pracy szkoły.w całości poświęcona jest tematyce klasy szkolnej jako grupy rozumianej w kategoriach psychologii społecznej.. PROCES GRUPOWY Wszyscy żyjemy w grupach i zespołach - mniejszych, takich jak paczka koleżeńska, drużyna harcerska, klasa szkolna itd.. a) w obecności innych osób znajdujemy się w stanie większej gotowości, stanie czujności; b) lęk przed oceną; c) w trakcie wykonywania zadania występują pewne zakłócenia, które utrudniają nam koncentrację (hałasy, obecność innych .Klasa jako grupa społeczna Specyfika klasy jako grupy Nauczyciel, a szczególnie wychowawca klasowy nie może traktować klasy jako sumy poszczególnych uczniów i nie uświadamiać sobie, że zarówno stosunek do nauki, postawy wobec szkoły, klasy, nauczycieli, jak i realne zachowanie w szkole są ściśle związane z procesami społecznymi zachodzącymi w klasie i z jej strukturą społeczną.Powstawanie struktur grupowych w klasie szkolnej zależy od wielu czynników..

• Przypomnie ć list ę reguł.Procesy grupowe: 1.

Okazało się, że część z ich wniosków nie znalazła potwierdzenia w dalszych badaniach, jednak… to, co obserwujemy w naszych klasach szkolnych często jest zbieżne z wnioskami badaczy.W klasie szkolnej takie role, jak rola kolegi, członka klasy, członka samorządu klasowego, nieformalnego przywódcy grupy, ale także rola „kozła ofiarnego", rola ucznia, który za wszystkich odrabia lekcje i daje odpisywać itp.W zależności od grupy wiekowej, wpływ na utrzymanie dyscypliny może mieć samo ustawienie klasy, forma zajęć, liczba aktywność, przemienność metod czy w końcu procesy grupowe i relacje w grupie.Można się nawet zastanawiać, czy nauka stanowi dla klasy szkolnej cel grupowy, gdyż, jak pisze Mika w podręczniku Psychologia społeczna dla nauczycieli - „podobieństwo celów indywidualnych nie gwarantuje rozwinięcia się w oparciu o nie, celu grupowego" (Mika, 1980).. Klasa to określona zbiorowość ludzka, w której .50 Proces grupowy.. Proces, efekt i relacje w II fazie powstawania grupy Źródło: opracowanie własne na podstawie: Paszkowska-Rogacz, Tarkowska, 2004 W drugiej fazie rozwoju grupy pojawia się emocjonalny opór wo-bec wymagań grupy, sprzeciw wobec niej, nastpuje ujawnianieęProcesy grupowe w grupie pierwotnej, małej, nieformalnej -- OŁENKA - TY BĘDZIESZ NAWIJAĆ rodzina - grupa oparta na stosunkach pokrewieństwa, grupa zabawowa (grupa rówieśnicza) - grupa oparta na stosunkach przyjaźni grupa sąsiedzka - grupa oparta na stosunkach sąsiedzkich Ze względu na to, że nie każda mała grupa społeczna .Klasa szkolna jest specyficzną grupą, która powstała w sposób instytucjonalny, a więc poszczególni uczniowie nie mają wpływu na to, do której klasy zostaną przydzieleni..

D. Ekiert - Grabowska - "Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej" 2.

Klasa jako grupa społeczno-wychowawcza i jej specyfika / Oprac.. Ponadto klasa szkolna, jak każda grupa społeczna wytwarza normy wspólnego zachowania.Wychowawcza rola nauczyciela w klasie szkolnej, w której jest „Inny".. Nie oznacza to jednak, jak wiadomo, że wszyscy członkowie gru-py klasowej w jednakowym stopniu dążą do realizacji tego celu.. Sposób patrzenia na to <pośrednictwo kultury> różnicuje koncepcje interakcji.Specyfika klasy jako grupy Nauczyciel, a szczególnie wychowawca klasowy nie może traktować klasy jako sumy poszczególnych uczniów i nie uświadamiać sobie, że zarówno stosunek do nauki, postawy wobec szkoły, klasy, nauczycieli, jak i realne zachowanie w szkole są ściśle związane z procesami społecznymi zachodzącymi w klasie i z jej strukturą społeczną.W.Szewczuka WP, Warszawa 1979 Z. Włodarski - „Dzieci wyróżniające się pod względem popularności w klasie szkolnej".. Metody te świetnie nadają się do zaangażowania całej klasy w aktywność, a także do przyczynienia się do lepszej integracji i komunikacji kolegów klasowych.. Czynnikiem dużej wagi w stosowaniu metod aktywizujących jest okazja do pracy w grupie.. J. Konopnicki - "Niedostosowanie społeczne" 3.. PZWS, Warszawa 1972 Z. Zaborowski - „Problemy wychowania społecznego w szkole ,,.Wielu badaczy zajmowało się opisem procesu grupowego, który dzieje się również w klasach szkolnych..

Psychologia Wychowania , 1963 Nr 1 Z. Zaborowski - „Stosunki społeczne w klasie szkolnej".

Można się nawet zastanawiać, czy nauka stanowi dla klasy szkolnej cel grupowy, gdyż, jak piszeEBook Procesy grupowe - pdf Perspektywa socjologiczna / Joanna Heidtman, Kinga Wysieńska , 27,28 zł, W tomie opisane zostały teorie wyjaśniające procesy różnicowania władzy, statusu i prestiżu wpoprzez pełnienie funkcji w klasie i w szkole, udział w uroczystościach szkolnych, wycieczkach, zaangażowanie w życie klasy i szkoły Kształtowanie poczucia własnej wartości i akceptacji w grupie rówieśniczej - każdy jest wartościowy, każdy jest inny, każdy ma inne zainteresowania - pogadanki na godz. Wych, I tak, przedmiot systemu normatywnego zmienia się wraz z wiekiem, w klasach niższych skoncentrowany jest na roli ucznia, w klasach wyższych zaś na roli rozumnego, wymagającego wobec siebie reprezentanta klasy (s. 101).. Grupa zmienia się nieustannie.ROLE I PROCESY GRUPOWE GRUPA SPOŁECZNA - w psychologii społecznej i socjologii zaliczany do zbiorowo ści społecznej zbiór co najmniej trzech (dopiero 3 osoby tworz ą grup ę, 2 osoby to para.. To jak dzieci podzielić na grupy jest też dość istotne.Istnieje wiele różnych grup społecznych, w których dziecko odbywa swoisty trening interpersonalny..

Zmienia się też funk­pracy z wychowankami i tworzyć jak najlepszy klimat w klasie i szkole.

Z tego punktu widzenia trudno się dziwić, że u polonisty młodzież szkolna zachowuje się inaczej niż u matematyka.. Mowa jest tam o procesach grupowych, spostrzeganiu i komuniko-waniu się w grupie, grupowej współpracy, podejmowaniu decyzji czy rozwiązywaniu konfliktów.duje się klasa szkolna.. Wszystkie te grupy silnie oddziałują na proces definiowania własnego „Ja".Dobrze pojęta rola wychowawcy jest moim zdaniem rolą moderatora procesów grupowych w klasie.. Gdy uczniowie spotykają się po raz pierwszy i znajdują się wobec siebie na równych pozycjach wtedy to klasa szkolna pozbawiona jest struktury grupowej.Efektywność wychowania zależy w znacznym stopniu od tego, jak nauczyciel - wychowawca wykorzystuje zjawiska i procesy psychospołeczne składające się na dynamikę klasy szkolnej.. Każda grupa uczniów, pozostająca przez pewien czas razem, tworzy normy wspólnego zachowania.. Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców Rysunek 2.1.. Grupy różnią się między sobą ze względu na ich cele, sposoby działania, jest jednak kilka podobieństw w działaniu każdejCały proces dydaktyczny i wychowawczy w klasie szkolnej ma bardzo konkretne i silne uwarunkowania interpersonalne i społeczne (interakcja społeczna).. Facylitacja społeczna.. W obu grupach ta sama klasa mogła zmienić swoją dynamikę, proces grupowy mógł zajść trochę inaczej.. Dlaczego obecność innych wywołuje pewność innych?. 3-cia osoba mo że obserwowa ć interakcje, które zachodz ą .. • Wsłucha ć si ę w głos klasy.. Czynnik podstawowy, który sprzyja wyłanianiu się struktury w grupie to interakcja.. Katarzyna Przepiórkiewicz Procesy grupowe w klasie szkolnej - cele i normy grupowe, struktura, atmosfera i spoistość grupy/klasy.Wychowawca, który zna strukturę swojej klasy, który potrafi zwrócić uwagę na procesy życia grupowego potrafi także odpowiednio wcześnie zareagować na wszelkie zjawiska niekorzystne wychowawczo.. Z obserwacji wynika, że wykorzystanie walorów wychowawczych tkwiących w klasie szkolnej jest nadal w naszym szkolnictwie niezadowalające.w sytuacjach niejasności i liczą się z jego zdaniem w określonych sprawach..



Komentarze

Brak komentarzy.


Regulamin | Kontakt