Kontrola i ocena w procesie kształcenia okoń




Kupisiewicz podaje następujące właściwości nowoczesnego modelu kształcenia: integracja procesu uczenia się z procesem nauczaniaRola i funkcje oceny w procesie kształcenia.. Współczesny system dydaktyczny •Wiek XXI - neurodydaktyka •dydaktyka XXI wieku wykorzystuje możliwości mózgu w procesie kształcenia •neurodydaktycy twierdzą, że metody powinny .Trzy zasady kształcenia.. Jak pisze W. Okoń: „U dzieci nie ma jeszcze poczucia odpowiedzialności za siebie i za innych, kierują się one zakazami i nakazami ze strony dorosłych, których darzą zaufaniem.. Ocena ma bowiem ogromną siłę motywacyjną.. Jednym z takich warunków jest prawidłowe rozumienie roli i funkcji oceny.. Po raz pierwszy tego sformułowania użyto w XVII wieku w Niemczech.. Ma trojakie zastosowanie: pogadanka wstępna - przygotowuje uczniów do pracy;; pogadanka przedstawiająca nowe wiadomości - rozmowa nauczyciela z uczniami tak by przekazywane informacje zostały przez wszystkich .Kontrola i ocena wyników nauczania (sprawdzanie osiągnięć): Kontrola- sprawdzenie osiągnięć uczniów, czy i na ile opanowali oni materiał programowy; jakie pojęcia, reguły i umiejętności opanowali; Ocena- jest nieodłącznym elementem pracy dydaktycznej, w toku którego kontrolujemy stan wiadomości i umiejętności ucznia.Kontrola bieżąca, nazywana sprawdzianem kształtującym, ma miejsce w całym procesie kształcenia..

Oceny mogą też odzwierciedlić kłopoty w procesie uczenia się.

Sposobem aktywizującym uczniów jest wdrożenie ich do systematycznej kontroli i oceny uzyskiwanych wyników w procesie uczenia się.Informacje o KONTROLA I OCENA W PROCESIE KSZTAŁCENIA DOROSŁYCH - 5145814071 w archiwum Allegro.. 2.Rodzaje ocen.. Pierwotnie w XVII i XVIII wieku dydaktyka definiowana była jako sztuka nauczania, czyli przekazywania informacji, skupiających się .Zasady nauczania w procesie kształcenia Pełny artyku .. katecheci rozumieją potrzebę stosowania zasady kontroli i oceny, widząc w niej szansę dla podniesienia trwałości wiedzy i kształtowania odpowiednich postaw.. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1995, s. 171-190.. Samokontrola uczniów jest tutaj dodatkowym czynnikiem zapobiegającym błędom, sprzyjającym osiąganiu przez nich lepszych wyników w nauce.Oceny związane z kontrolą końcową wykazują miarę wyników uczenia się.. Służy ona doskonaleniu pracy nauczyciela i uczniów.. Ocenianie uczniów jest umiejętnością złożona i trudna.Definicje oceny szkolnej i oceniania uczniów podane przez W.Okonia można streścić w następujący sposób.. TYPOLOGIA METOD KSZTAŁCENIA WG W. OKONIA.. Sprawdzanie (kontrola i jej zadania w procesie dydaktycznym) Sprawdzanie efektywności kształcenia polega na sukcesywnym porównywaniu uzyskanych przez uczniów wiadomości oraz umiejętności z zamierzonymi celami kształcenia.Metody nauczania wg Wincentego Okonia..

W procesie oceniania pracy ucznia zdecydowanie dominują oceny nieformalne.

•kontrola i ocena wyników - samokontrola .. Zasady kształcenia wg Cz. Kupisiewicza:Uzyskana w badaniach średnia częstotliwość wystąpienia kontroli i oceny pozwala jednoznacznie stwierdzić, że na szczeblu nauczania początkowego nie ma przerostu kontroli i oceny w procesie kształcenia.. Szczegółowy przebieg badań dydaktyki ogólnej:1)aparatura terminologiczna i metodologiczna dydaktyki, 2)cele kształcenia, 3)treści kształcenia, 4)proces nauczania-uczenia się, 5)zasadyRola nauczyciela w procesie kształcenia i wychowania dzieci.. POJĘCIE OCENY Ocena to informacja o efekcie (wyniku) kształcenia łącznie ze sposobem ze sposobem zakomunikowania go uczniowi.Kontrola i ocena osiągnięć uczniów.. .Raczej nigdy nie będzie ona stanem ostatecznie zakończonym, lecz procesem ciągłym w życiu każdego nauczyciela oraz odnawiającym się w kolejnych generacjach nauczycielskich.. Na jedną .System dydaktyczny - całokształt zasad organizacyjnych oraz treść, metody i środki nauczania - uczenia się, tworzące spójną wewnętrznie strukturę i podporządkowanie realizacji społecznie akceptowanych celów kształcenia.. Do systemów dydaktycznych opartych na nauczaniu klasowo-lekcyjnym zalicza się: system tradycyjny (J. F. Herbart) .- Zasada świadomej aktywności uczniów (świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie dydaktycznym) - polega na takim organizowaniu i realizowaniu procesu kształcenia, w którym nauczyciel systematycznie uwiadamia uczniom cele kształcenia, stara się przekonać o ich wartości i odpowiednio motywuje uczniów do osiągania .Metody realizacji szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy to zagadnienie bardzo bogate w treści, obejmujące wielość i rozmaitość rozwiązań oraz propozycji dotyczących różnorodnych sposobów pracy osób prowadzących szkolenia z uczestnikami, partnerów dialogu edukacyjnego..

Wincenty Okoń stworzył teorię dotyczącą wspólnych elementów procesu kształcenia.

W. Okoń wyróżnia 3 zasady kształcenia: - jako twierdzenie oparte na prawie naukowym - jako teza wyprowadzona z jakiejś doktryny - jako norma postępowania wynikająca z analizy prawidłowości celowo organizowanego procesu kształcenia.. Termin dydaktyka pochodzi od greckiego określenia didasco - uczę w znaczeniu nauczam (kogoś), didascalos - nauczyciel.. Obowiązkiem nauczyciela jest stworzenie uczniowi, niezależnie od poziomu jego rozwoju, takich warunków, aby mógł odnosić sukces na miarę swoich możliwości.. A. Wiłkomirska, Ocena kształcenia nauczycieli w Polsce, Instytut Spraw Publicznych .Działalność intelektualną w procesie kształcenia W. Okoń nazwał uczeniem się .. wykonywane przy stałej kontroli nauczyciela; 5. systema­ .. Obok oceny powin­ na pojawić się w uczniu chęć czy motywacja do postępowania zgodnie z oceną, której dokonał, do której samodzielnie doszedł, powinna się pojawić norma, zgodnie .Ocena powinna inspirować ucznia do pracy, uaktywniać go w procesie kształcenia, pobudzać do myślenia i działania a nie zniechęcać.. Ocena szkolna to ustosunkowanie się nauczyciela do osiągnięć ucznia, czego wyrazem może być określony stopień szkolny lub opinia wyrażona w formie pisemnej i ustnej, a także zewnętrzne objawy zachowania się nauczyciela takie jak mimika czy gesty.Wg Wincentego Okonia metoda kształcenia to „wypróbowany i systematycznie stosowany układ czynności nauczycieli i uczniów, realizowanych świadomie w celu spowodowania założonych zmian w osobowości uczniów"..

Efektem tych czynności jest świadomość uczniów celów oraz zadań, które mieli oni osiągnąć w procesie kształcenia.

Metody asymilacji wiedzy - oparte głównie na aktywności poznawczej o charakterze reproduktywnym,Proces kształcenia jest też systemem:-stanowi sekwencję celowych czynności nauczycieli i uczniów, które zmierzają do wprowadzenia zamierzonych zmian w uczniach-składa się z takich elementów, jak nauczyciele, uczniowie , treść kształcenia i środowisko dydaktyczno- wychowawcze -elementy te wchodzą ze sobą w związki przyczynowo .5) treść wyróżniająca W - dodatkowo wymagana na ocenę celującą.. Komentarz dotyczy zwykle: warunków uczenia się, sposobu uzyskania informacji o wyniku oraz poprawnej interpretacji wyniku, sposobu wykorzystania tej informacji w toku dalszego uczenia się (Niemierko 1999).Dydaktyka - definicja, cele i formy kształcenia, systemy dydaktyczne.. 6.Formy oceny.. Metody będące ogólnym sposobem przeprowadzania kontroli zależą także od miejsca, jakie zajmują w procesie nauczania, od momentu, w którym występują.ZAGADNIENIE OCENY W PROCESIE KSZTAŁCENIA 1.Pojęcie oceny.. 5.Funkcje oceny.. Zatem uczniowie mogą mieć trzy różne oceny w zależność od trzech momentów procesu kształcenia.Proces kształcenia (nauczania-uczenia się) jest systematycznym, planowym, zamierzonym i długotrwałym zbiorem ściśle ze sobą powiązanych dydaktycznych czynności nauczyciela i czynności uczniów.Może inicjować go nauczyciel, ale także uczeń (samokształcenie).Proces złożony jest z czynności nauczania i uczenia się, zmierza do osiągnięcia wcześniej zaplanowanych rezultatów .Sprzedam książkę redaktor Wincenty Okoń Stosowanie wiedzy w procesie kształcenia Studia Pedagogiczne XLI OSSOLINEUM 1983, stron 259, stan bardzo dobry - (skasowane pieczątki) Rozmiar 16,5 x 23,5 POLECAM Możliwy odbiórOcena szkolna jest informacją o wyniku kształcenia wraz z komentarzem dotyczącym tego wyniku.. Kontrola końcowa, określana sprawdzianem sumującym, zamyka proces kształcenia obejmując opracowany wcześniej dział programu.Metodą kontroli nazywamy sposób, w jaki nauczyciel realizuje cele i funkcje wyznaczone kontroli w procesie kształcenia.. Metody asymilacji wiedzy - oparta na aktywności poznawczej o charakterze reproduktywnym; Pogadanka - rozmowa nauczyciela z uczniem.. Inne oceny stwierdzają wstępny poziom przystępujących do nauki uczniów..



Komentarze

Brak komentarzy.


Regulamin | Kontakt